The European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC) study asked over 450,000 participants across Italy, Greece, Denmark, France, United Kingdom, Norway, Sweden, Germany, Netherlands and Spain to consume high quantities of fruits and vegetables and followed them for about nine years. Their results were published in several medical news sources the week of April 5, 2010, claiming fruit and veggies may not reduce overall cancer risk. However, those who heavily drank alcohol and smoked had a slightly better improvement in cancer risk.
A Closer Look
The EPIC study concluded overall occurrence of cancers only went down by about 2% with participants who ate large daily amounts of fruits and veggies between the years 1992 and 2000. The study did not take into account differences in lifestyle known to affect over all good health, like consumption of animal fats and proteins, or daily exercise.
Instead of looking at specific types of cancer, as previous clinical studies had done, the EPIC study regarded overall cancer risk of a broad spectrum of people eating a broad range of fruits and veggies. Because fruits and vegetables are well known to provide many essential nutrients enhancing overall good health and staving-off heart disease, digestive disorders and high blood pressure, Harvard School of Public Health continues to urge nine servings per day.
Additionally, the Center for Disease Control (CDC) says people who eat more fruit and vegetables daily are less likely to develop chronic and catastrophic diseases, including heart disease, high blood pressure, stroke and certain cancers.
Dr. Walter C. Willet, M.D. at Harvard School of Public Medicine, has spoken out before about potential biases inherent to classic clinical studies simply on targeted cancers. He encourages more of the prospective studies, like the EPIC, saying, "... the results suggest more research should be done to focus on potential cancer-reducing benefits of specific kinds of fruits and vegetables," and of those habits in children which may affect cancer occurrence.
The Bottom Line
The EPIC cancer report drives home the importance of a well-rounded lifestyle strategy to preventing chronic and terminal diseases. Doing just one thing is not enough to maintain good health.
"At least half of all cancer deaths are preventable by what we already know about healthy eating, exercise, maintaining appropriate weight, avoiding smoking and going for regular screenings," says Ernest T. Hawk, M.D., M.P.H., in the Newswise, Inc Medwire press release by Jeremy Moore, April 13th, 2010. Dr. Willet is vice president of the division of cancer prevention & population sciences at The University of Texas M. D. Anderson Cancer Center, and he will be making a full presentation on the matter at the 101st AACR Cancer Prevention Strategies Annual Meeting, 2010.
Sources
http://jnci.oxfordjournals.org
http://www.dh.gov.uk
http://www.ajpm-online.net
http://archive.sciencewatch.com
http://www.newswise.com
Published by Lynn Pritchett
Lynn's dedication to writing at Yahoo Network is inspired not only by her professional background in health care (pharmacy) and in education (grades K to 12 special needs & general classroom), but by her dai... View profile
Fruits and VegetablesA healthy diet will include fruits and vegetables in five different colors each day.- Buy Organic Fruits and Vegetables to Reduce Pesticide ConsumptionThe Environmental Working Group says almost 80% of pesticide consumption comes from the 12 most contaminated fruits and vegetables. These are 10 fruits and vegetables you should buy organic.
The Best Fruits and Vegetables to Buy OrganicRead this lit of the top 10 fruits and vegetables that should be purchased organic from your local grocery store.- Best Fruits and Vegetables to Help Boost Immune SystemEating fresh fruits and vegetables is nature's way of boosting and supporting our immune system. These six vegetables and six fruits are sure to give your immune system a boost!
Introducing Your Baby to New Fruits and VegetablesOnce your baby has mastered the simple purees of first solid foods, offer up new flavors and nutrition by incorporating different fruits and vegetables into your baby's diet. T...
- Does Your Family Eat Their Fruits and Vegetables
- Choosing Fruits and Vegetables
- More Matters: Eating a Greater Number of Fruits and Vegetables
- Getting Your Children to Eat Fruits and Vegetables
- Fruits and Veggies Don't Prevent Cancer: Produce Up Against Study
- Fruits and Vegetables Do Not Prevent Cancer According to New Study
- Home Canning Fruits and Vegetables




