New Study Reveals Taking a Multivitamin May Be Increasing Breast Cancer Risk
Taking a Vitamin is an Easy Out for Our Poor Eating Habits, but Good Nutrition and Selectively Taking Vitamins May Be a Better Answer
A new study is actually suggesting that a staple in our daily lives, taking a multivitamin every day, may actually be increasing your risk of breast cancer.
The new study was done by the American Journal of Clinical Nutrition. The study included 35,000 Swedish women between the ages of 49 to 83. The study lasted 10 years.
The women that reported they took a multivitamin were 19% more likely to develop breast cancer than those that said they did not take a multivitamin. These results stood firm even after researchers took into account other risk factors including age, size, nicotine or alcohol use, or family history.
So why would taking a seemingly beneficial multivitamin cause an increase in breast cancer risk?
One explanation might be that multivitamins have folic acid, an ingredient that causes breast tissue to be more dense. This tissue denseness could stimulate cancer development.
Some studies have also determined that iron and zinc are linked to increase cancer risk. But you have to take this with a grain of salt since there are other studies that show no link between the two.
The research, interestingly enough, did show that vitamin E, C, and B-6 do not cause an increased breast cancer risk factor. And Calcium actually protects against breast cancer. This is interesting since E and C are two of the big antioxidants that are touted for guarding against breast cancer so naturally would assume they would not cause a problem
In this day and age of rushed eating, fast foods and convenience eating, taking a multivitamin may be very beneficial to your dietary requirements. However if you are able to eat a normal healthy diet you really probably do not even need one. Also you might consider taking the specific supplement you think you are lacking in your diet instead of a blanket multivitamin to cover your needs. A discussion with your physician or a nutritionist could be very helpful in this area.
The physicians involved in this study have an interesting take on the situation. They suggest if you are determined to take a multivitamin then don't let this study stop you. It certainly is not conclusive. But they say, there really is no good reason to take a multivitamin unless you are severely malnourished, so why take the risk.
It is always better to look to good nutritious healthy food and moderate eating and exercise as the source of health. Good nutritious food can provide all the minerals and nutrients needed for our good health.
Sources:
Published by Susan Kaul
I am a registered nurse of 40 years experience. My background in nursing includes med-surg, orthopedic, cardiology, alcohol/drug withdrawal, treatment and rehab psychiatry, and the last 10 years I have been... View profile
- Alcohol Consumption Increases Breast Cancer RiskDrinking alcohol increases the risk of breast cancer in women according to a study. Researchers estimated that excessive drinking (three or more drinks a day) is similar in breast cancer risk to smoking an entire pack...
Grapefruit May Raise Breast Cancer RiskThis news came as a surprise to me, based on a study conducted by American scientists, that eating grapefruit everyday could raise the risk of developing breast cancer.
New Breast Cancer Risk Test Uses Simple Blood TestMore promising news about the future of discovering and preventing breast cancer has been released.- Study: Increased Weight Gain in Women May Increase Breast Cancer RiskResearch has shown that an increase risk in breast cancer may be caused by weight gain in women after the age of 18.
- Can Too Much Iron in the Diet Increase Breast Cancer Risk?A new study suggests that the effects of too much iron in the diet could be an increased risk of breast cancer. Here's why too much iron can be a bad thing.
- Study Links Red Meat to Breast Cancer
- Nutrition and Breast Cancer: Risk Enhancers and Risk Reducers
- Vitamin Supplements: How Effective are They?
- Lower Breast Cancer Risk with 12 Easy Lifestyle Changes
- NIH Study: Breast Cancer Risk in African American Women May Have Been Underestimated
- Ways Teen Girls Can Decrease Their Breast Cancer Risk
- Red, Processed Meats May Double Breast Cancer Risk




